Hoe is ons bedrijf Le Patron ontstaan?

Ons bedrijf “van den Bergh Motoren”, ook wel Le Patron Nederland, is opgericht in 1988 door Godfried van den Bergh. Een opleiding primaire Motorfiets Techniek is hieraan voorafgegaan. Het bedrijf heeft in de loop der jaren verschillende vormen gekend van een enkele tot vier medewerkers. Le Patron Nederland is gevestigd in Ophemert: kleinschalig, maar bekend tot in alle uithoeken.

De ervaring is sinds 1980 met het sleutelen aan motoren flink opgelopen. De eerste jaren aan motorfietsen, en al snel ook aan 2cv’s en andere Citroëns.  Enkele jaren later sleutelden we natuurlijk ook aan kitcars.

Importeur en goedkeuring van Lomax

In 1991/1992 hebben we voor Nederland een type goedkeuring behaald voor de Lomax 223. Dit is de driewieler uitvoering van Lomax. Hiermee kregen we het importeurschap van Lomax in handen. De importactiviteiten van de Lomax werden ondergebracht in een tweede bedrijf, genaamd Van den Bergh Import.

In 1991 werd Van den Bergh Import opgericht door 3 personen. Na enkele maanden werd dit bedrijf voortgezet door 2 van de 3 personen: Wim van den Bergh en Godfried van den Bergh. Twee jaar later hield Wim het voor gezien en legde zich toe op de Kit Car Club die we hadden opgericht vlak na de oprichting van ons bedrijf. Als opvolger voor Wim werd Toon Visser gevraagd, en zo werd van den Bergh Import in 1995 voortgezet door Godfried van den Bergh en Toon Visser.

Einde importeurschap Lomax

In 1997 kwam er een eind aan het importeurschap van Lomax. Ondertussen had Lomax in zes jaar tijd een redelijke naamsbekendheid gekregen, vooral dankzij de activiteiten van Wim die menig persoon verbaasde met zijn 3-wielige Lomax.

Onze verbeterde Lomax: Le Patron

Geen Lomaxen meer betekende voor ons een nieuw tijdperk. We wilden een verbeterde “Lomax” kitcar voor hetzelfde publiek, met toch de nodige uiterlijke verschillen en technische veranderingen als uitgangspunt. In augustus 1997 kreeg het ongeboren kindje al de naam Le Patron. Er werd direct met de naamsbekendheid gestart. In 1998 zijn we gestart met de verkoop van de Le Patron. Lomax werd flink op de proef gesteld en de verkoop van Le Patron overtrof de verkoop van Lomax binnen zeer korte tijd.

Midden 1999 verlaat Toon Visser het bedrijf en vestigt zich in Frankrijk. De activiteiten van Van den Bergh Import worden overgenomen door Van den Bergh Motoren en zo zijn de twee bedrijven weer als één bedrijf verdergegaan.
Le Patron Holland

Er worden in verschillende landen verkopers aangesteld: Duitsland, België en Frankrijk. De rest werd vanuit Nederland voorzien.

Verkoop Engeland, België en Frankrijk

In 2001 wordt de eerste Le Patron in Engeland verkocht. Dit is een overwinning op Lomax. Ondertussen wordt er in België flink gewerkt aan de goedkeuring, en in 2002 zijn er goede vooruitzichten op de toelating in België. In 2003 lukt het om een officieel dagelijks kenteken te krijgen op de Le Patron in België. Er volgen er meer en de goedkeuring van onze kitcar is een feit. Later worden de Belgische Le Patrons als oldtimer gekeurd.

Mede door de groeiende verkoop van de Le Patron op het continent, heeft Lomax het moeilijk gekregen en de firma wordt eind 2003 overgenomen door een andere firma. In de loop van 2004 gaat Lomax Engeland failliet en wint een Le Patron in Stoneleigh de beker voor de mooist gebouwde Citroën kitcar. De Le Patron in Engeland is dan definitief een feit. Een paar maanden later wordt de eerste Le Patron in Frankrijk verkocht. De vooruitzichten voor een goedkeuring zijn beter dan ooit en de Fransman kan niet wachten met bouwen. Inmiddels rijden er meerdere Le Patrons met kenteken in Frankrijk, maar toch blijven keuringen daar een moeilijk verhaal.

Goede verkoop van Le Patron in België

Half 2007 verschijnt er tijdens het agentschap door Kenny Butstraen, een jonge enthousiaste ondernemer, een filmpje op de Belgische TV over Le Patron. Dit brengt de verkoop in België in een stroomversnelling.

Naar aanleiding van het filmpje over de Le Patron heeft de organisatie van Autosalon Brussel gevraagd om de Le Patron ten toon te komen stellen. In januari 2008 is het zover: Le Patron staat op de Autosalon in Brussel. Het is een ongekende belevenis en na de beurs in Brussel gaan de verkopen in België beter dan ooit.