test test Le Patron; 2CV Kitcar




e geschiedenis van ons bedrijf "van den Bergh Motoren"

Op dit moment wordt het bedrijf gerund door 3 personen, 1 monteur, mijn vrouw en ik zelf (Godfried van den Bergh). Mijn technische ervaring is vanaf 1980 al flink opgelopen, ook zijn er technische opleidingen gevolgd waaronder de primaire opleiding Motorfiets Techniek specifiek voor luchtgekoelde motoren.

Ons bedrijf bestaat al vanaf 1988, waarvan de eerste jaren aan motorfietsen werd gewerkt en al na enkele jaren aan kitcars. In 1991/1992 hebben we voor Nederland een type goedkeuring behaald voor de Lomax 223, de driewieler. Hiermee kregen we het importeurschap van Lomax in handen. De import activiteiten ten behoeve van de Lomax werden ondergebracht in een 2e bedrijf namelijk. Van den Bergh Import.

In 1993 werd Van den Bergh Import in eerste instantie opgericht door 3 personen, na enkele maanden werd dit bedrijf voortgezet door 2 van de 3 personen, Wim van den Bergh en Godfried van den Bergh. Twee jaar later hield Wim het voor gezien en legde zich toe op de Kit Car Club die we hadden opgericht vlak na de oprichting van ons bedrijf. Als opvolger voor Wim werd Toon Visser gevraagd, en zo werd van den Bergh Import in 1995 voortgezet door Godfried van den Bergh en Toon Visser.

In 1997 kwam er een eind aan het importeurschap van Lomax. Ondertussen had Lomax in zes jaar tijd een redelijke naamsbekendheid gekregen, vooral dankzij de activiteiten van Wim die menig persoon verbaasde met zijn 3-wielige Lomax.

Geen Lomaxen meer betekende voor ons een nieuw tijdperk, een verbeterde "Lomax" kit-car voor hetzelfde publiek, met toch de nodige uiterlijke verschillen en technische veranderingen was het uitgangspunt. In augustus 1997 kreeg het ongeboren kindje al de naam Le Patron, en werd er direct met de naamsbekendheid gestart. In 1998 zijn we gestart met de verkoop van de Le Patron, Lomax werd flink op de proef gesteld en de verkoop van Le Patron overtrof de verkoop van Lomax binnen zeer korte tijd.

Eind 1998 is er ook een verkoper in Duitsland aangesteld om de Le Patron in Duitsland aan de man te brengen. Midden 1999 verlaat Toon Visser het bedrijf en vestigt zich in Frankrijk. De activiteiten van Van den Bergh Import worden overgenomen door van den Bergh Motoren en Toon gaat de RVS onderdelen maken neemt de verkoop in Frankrijk, Engeland, Spanje en Italie op zich.

In 2000 wordt er contact gelegd met garage Wyffels uit Lo-Reninge in Belgie. Er wordt een complete wagen gebouwd voor Garage Wyffels. In 2001 worden zij aangesteld als officieel verkoper in BelgiŽ.

In 2001 wordt door Toon de eerste Le Patron in Engeland verkocht, een overwinning op Lomax. Ondertussen wordt er in Belgie flink gewerkt aan de goedkeuring, en in 2002 zijn er goede vooruitzichten op de toelating in Belgie. In 2003 lukt het om een officieel dagelijks kenteken te krijgen op de Le Patron in Belgie, er volgen er meer en de goedkeuring is een feit.

In de loop van 2004 zet Marc Dutoit, die in de garage van Wyffels actief is, de verkoop van de Le Patron voort met zijn vrouw Manon. Mede door de groeiende verkoop van de Le Patron op het continent, heeft Lomax het moeilijk gekregen en de firma wordt eind 2003 overgenomen door een andere firma. In de loop van 2004 gaat Lomax Engeland failliet en wint een Le Patron in Stoneleigh de beker voor de mooist gebouwde Citroen kit-car. De Le Patron in Engeland is dan definitief een feit. Een paar maanden later wordt de eerste Le Patron in Frankrijk verkocht, de vooruitzichten voor een goedkeuring zijn beter dan ooit en de Fransman wil niet wachten met bouwen. 

Half 2005 blijkt dat de druk voor Marc Dutoit teveel is. Er wordt gezocht naar een opvolger voor Marc. De nieuwe opvolger wordt gevonden, Kenny Butstraen een jonge enthousiaste ondernemer die de uitdaging wel ziet zitten.

Half 2007 verschijnt er een filmpje op de Belgische TV, dit brengt de verkoop in Belgie in een stroomversnelling. 

In januari 2008 Le Patron op Autosalon Brussel. Naar aanleiding van het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=I_1vIneWogI over de Le Patron dat half 2007 op de Belgische televisie werd uitgezonden heeft de organisatie van Autosalon Brussel gevraagd om de Le Patron ten toon te komen stellen. Het is een ongekende belevenis en na de beurs gaan de verkopen beter dan ooit in Belgie.

Tot 2011 zijn we elk jaar in het Pinksterweekend met een colonne Patrons naar Belgie geweest om daar samen met onze Belgische verdeler  Kenny Butstraen http://www.lepatronbelgium.be de Patrons te promoten.

 

In 2012 is de pinksterrit door de Limburgse Le Patron afdeling met succes georganiseerd.